Kabi CRM
26Februar 2018

Goce Smilevski: Spinoza

26.02.2018 ob 20:00

Stara dvorana SNG Maribor

Goce Smilevski: Spinoza
Stara dvorana SNG Maribor
26. februar 2018 ob 20.00
Režija in gib: Barbara Novakovič Kolenc

Nastopajo: Goran Tatar (SNG Opera in balet), Olga Kori (SNG Opera in balet Ljubljana), Maruša Majer, Manca Krnel, Mateja Rebolj, Boris Mihalj (glas), Blaž Šef (glas)

Oblikovanje prostora: Vlatka Ljubanović; kostumografija: Leo Kulaš; glasba: Dario Nožič Serini in Luka Lah; snemanje in zvočno oblikovanje dialogov: Silvo Zupančič; oblikovanje svetlobe: Hotimir Knific; avtor videa in fotograf: Mare Mutić; šivanje kostumov: Irena Tomažin; oblikovanje: 55 MM

Plesno-gledališka predstava Spinoza nastaja po dramski predlogi mladega makedonskega avtorja Goceta Smilevskega. Avtor skozi celoten roman z večplastnim pripovedovalcem, vizualno močnimi opisi ter prepletanjem biografskih dejstev in fiktivnih situacij poudarja in udejanja Spinozovo filozofijo, od substance zavračanja afektov do krepostnosti.

Dramsko strukturo gradi pet akrobatskih točk, ki Spinozi ponujajo možnost, da na novo odigra svoje življenje; filozofa namreč primerja z akrobatom, ki hodi po vrvi, se vihti na trapezu in izgine v eni od svojih najljubših točk. Spinoza ima na izbiro pet ključnih situacij, ki bi lahko spremenile tok njegovega življenja. 

Besedilo prinaša v slovenski prostor aktualne teme, o katerih je že v 17. stoletju razmišljal filozof Spinoza: svoboda, afektirano, narava, Bog in človekovo bistvo. Besede so tukaj glasbena partitura, ki neposredni govor izmenjuje z zunanjim okoljem. S temi postopki naslavljamo tudi vprašanje pojavnosti ali odsotnosti odrskega govora ter razmerja vidnega in nevidnega na odru. Za Spinozov čas je bilo značilno povezovanje likovnih zvrsti in njihovo združevanje v celostne baročne umetnine. Mojstrstvo slikanja svetlobe in prostorskih kompozicij Rembrandta in Vermeerja je izhodišče odrske študije, v kateri bodo likovni in svetlobni elementi osnova za uprizoritev, saj geometrična metoda preči celotno Etiko. 

Predstava sestoji iz desetih sekvenc, ki so nanizane okoli središča kot biseri na ogrlici. To zaporedje artikulacij ali obrobnih, nepredvidljivih prizorov, ki delujejo kot »okolje«, je nevzdržno realnega. Središčni prizori določajo zgodbo, vendar jih okolje nenehno spodnaša, kot bi se nanizane kroglice razpršile v prostor in s tem zamajale zanesljivost središča. Zvok (govor itd.) se prestavlja iz zunanjega polja v središče ali vdira na obrobje – je simptom relativnosti prostora. Med odrskim realizmom in mehanizmi nezavednega je zev, ki jo premošča telo na trapezu, s tem ko niha med točkama dveh gledišč: točko akterja in gledalca. (Huygens v 17. stoletju izumi uro z nihalom.) 

Fragmenti, ki sestavljajo galerijski performans Spinozova leča (2016), se v predstavi Spinoza razširjajo v fabulo (drama) in v gledališkem prostoru prestopijo v drug medij (ples). Osnova gledaliških postopkov bo matematika kot jezik narave ter bolj določno geometrija in optika s poudarkom na konveksnem in konkavnem zrcaljenju ter nihanju.

Goce Smilevski je makedonski avtor, rojen leta 1975 v Skopju. Šolal se je na Univerzi sv. Cirila in Metoda v Skopju, Karlovi univerzi v Pragi in na Srednjeevropski univerzi v Budimpešti. Je avtor romanov Planet neizkušenosti, Pogovor s Spinozo (nagrada makedonski roman leta 2003) in Sestra Sigmunda Freuda (evropska nagrada za književnost). Leta 2015 je napisal roman Heloiza: vrnitev besed.

Več informacij

Foto: Mare Mutić