Bonajo spletna trgovina
10April 2014

Marina Abramović ali kako sem izgubil pod do Antigone

10.04.2014

Koprodukcija APT in Drame

MARINA ABRAMOVIĆ ALI KAKO SEM IZGUBIL POT DO ANTIGONE
(Marina Abramović, Alain Badiou, Alenka Zupančič, Mladen Dolar, Slavoj Žižek,  Jacques Lacan, Dominik Smole, G.W.F. Hegel, Srečko Kosovel, Sofokles)

Koprodukcija Anton Podbevšek Teatra in SNG Drama Ljubljana

Premiera v APT: 10. aprila 2014 ob 20.00
Premiera na velikem odru SNG Drama Ljubljana: 1. junija 2014 ob 20.00

Igrajo
Petra Govc
Sabina Kogovšek
Pavle Ravnohrib
Akira Hasegawa
Magdalena Reiter
Ana Pandur Predin
Maruša Majer
Joseph Nzobandora – Jose
Tomislav Jovanović – Tokac
Aja Koncilija

Koncept in režija Matjaž Berger
Glasba Peter Penko
Scenografija Marko Japelj
Kostumografija Alan Hranitelj
Dramaturgija Matjaž Berger
Koreografija Magdalena Reiter
Asistenta režije Mitja Sočič, Andrej Berger
Asistent koreografije Mihael Žveglič
Prevodi besedil Marine Abramović in Adama Curtisa Kaja Tokuhisa (asistenca režiserju)
Asistent adaptacije besedila Mitja Sočič
Oblikovanje svetlobe Simon Žižek
Oblikovanje zvoka Uroš Bon
Oblikovanje videa Gašper Brezovar
Učenje znakovnega jezika Mojca Korenjak
Adaptacije besedila in učenje starogrškega jezika Jera Ivanc
Prevod besedila v japonski jezik Kristina Hmeljak Sangawa
Predavanje o konceptualni umetnosti in Marini Abramović Miran Mohar
Maska Mateja Bajda
Garderoba Nataša Recer
Inspicienti Andrej Berger, Mitja Sočič, Srečko Malovič
Vodja projekta Andrej Berger

Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana Baletne plesalke: Ajda Flisar, Ana Marija Hauko, Pia Antonič Babnik, Assija Sultanova, Hana Murovec, Alvina Leticia Anžlovar, Sara Čačič, Tara Čačič, Lana Voljč
Metoda Abramović v japonskem jeziku: Kaja Tokuhisa (off)
Kons 5 (Kosovel) v japonskem jeziku: Nagisa Moritoki (off)

Partnerji:
Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana
Ministrstvo za kulturo
Mestna občina Novo mesto
Krka, d. d., Novo mesto

Zahvala:
SNG Operi in baletu Ljubljana
Marini Abramović
Marcelu Štefančiču jr.
Slavoju Žižku
Mladenu Dolarju
Alenki Zupančič
Stojanu Pelku
Miranu Moharju
Takashiju Tokuhisi
Cankarjevemu domu

O uprizoritvi
Osnovni vzgib za uprizoritveno raziskavo predstave Marina Abramović ali kako sem izgubil pot do Antigone je bil vozel etičnega, ki preči sodobno umetniško in politično prakso na pobočju, ki ga je Alain Badiou kot »strast do realnega« ritmiziral skozi vprašanja »jaz-a« in »mi-ja«, skozi vprašanja singularnega in kolektivnega. Ker je tudi sodobno(st) po postmoderni maska mita in razrednega boja, smo v Anton Podbevšek Teatru (APT) in SNG Drama Ljubljana v pokrajino raziskave postavili Antigonino dejanje in performativno ontologijo sodobne umetnice Marine Abramović.

Predstava Marina Abramović ali kako sem izgubil pot do Antigone predstavlja idejno nadaljevanje performativno etičnega raziskovanja človeškega individualno-družbenega delovanja oziroma pomeni nadgradnjo temelja, ki ga je postavila prva svetovna uprizoritev del Slavoja Žižka znotraj uprizoritvenih umetnosti z naslovom Slavoj Žižek v izvedbi APT. Če Slavoj Žižek: Dobrodošli v duhovnem živalskem kraljestvu opozarja na zglede, simptome, ideološke fenomene preteklega in sodobnega, ki so plod dela – po Heglu poimenovanih »človeških živali« –, potem Marina Abramović ali kako sem izgubil pot do Antigone z Lacanovskim temeljnim imperativom etike psihoanalize: »Ne popustiti glede svoje želje!« – kjer sama želja ni razumljena kot nekaj »nagonskega«, marveč jo vzdržuje neki imperativ »onstran načela ugodja« –, in z eno od utemeljiteljic umetnosti bodyarta Marino Abramović s »strastjo do realnega«, skuša gledalcu ponuditi etičnomiselni kodeks, ki lahko predstavlja orodje, se pravi orožje, za soočenje z družbenimi simptomi in fenomeni časa po postmoderni. Morda je potreba po (vnovični) vzpostavitvi človekovega miselnega etičnega kodeksa nujnejša kot kadarkoli doslej, saj smo priča posameznim in družbenih dejanjem, ki so plod človeške ne-misli oziroma nepremišljenih in neosmišljenih dejanj – se pravi pokazateljev, da smo se izgubili nekje na poti pravega razumevanja žarišča prepletanja Antigonine želje in dejanja v primežu pravičnosti.

Predstava se ne ukvarja toliko s samim Antigoninim Dejanjem, kolikor z miselnimi izhodišči za branje in pravo razumevanje njenega Dejanja, ki ga poganja misel: »Οὔτοι συνέχθειν, ἀλλὰ συμφιλεῖν ἔφυν« oziroma »Ne da sovražim – da ljubim, sem na svetu« (Sofokles), se pravi si upa misliti njeno željo, ljubezen, dejanje, spor, upor … Z Lacanom rečeno: Antigona je skoraj za vse v naši snovi vsakdanjega življenja – v snovi etike – prelomna točka, saj se lahko vsakdo ob vsakem sporu, ki nas razdvaja v našem razmerju do družine, domovine in zakona, ki v imenu skupnosti nastopa kot pravičen, vselej skliče na Antigono; ta temeljna podoba Antigoninega dejanja predstavlja sestavni del naše morale.

Naša teza za uprizoritev sledi misli Clauda Lévi-Straussa, ki pravi: »Antigona je pred Kreonom kakor sinhronija pred diahronijo.«; v našem kontekstu bi lahko zapisali: »Marina Abramović je pred Antigono kakor sinhronija pred diahronijo.« Skozi slednjo trditev obstaja možnost performativnega gestusa, ki skozi vdor v polje »strasti do realnega«, z »nizom kratkih samot« (Barthes) in z arheološko metlico počisti diahron nanos peska in predsodkov na nemoč upornega dejanja in z močjo sinhronega spregovori o uspeli človekovi etični in subverzivni drži v polju sodobne umetnosti in v vsakdanjem življenju. Gledališka raziskava skuša preveriti polje Antigoninega dejanja skozi možnosti logike absolutne prezence, logike prekinjanja, logike individualizacije, logike razlike in repeticije, logike, ki skozi Marino Abramović Antigono pripelje do zadnjega poglavja spreminjanja sveta.

Po Brechtovem Me-Ti/Knjigi obratov, Badioujevem Dvajsetem stoletju, Žižkovem Dobrodošli v duhovnem živalskem kraljestvu je Marina Abramović ali kako sem izgubil pot do Antigone četrti APT-ov projekt v ciklu, ki ga simbolno poganja Brechtova misel varovanja divjine: »Največji sovražnik divjih slonov so udomačeni sloni.«

tekst: SNG Drama Ljubljana
foto: Alenka & Borut Peterlin/APT in SNG Drama Ljubljana
www.drama.si