Preverite ponudbo frez in lopat za sneg
6Oktober 2022

Performans POLENTA avtorjev Eve Jesenovec, Mojce Madon in Jerneja Potočana

06.10.2022 ob 18:00

Ljubljanska blagovnica Maxi

Avtorski projekt Eve Jesenovec, Mojce Madon in Jerneja Potočana, ki bo v okviru Drama Laboratorija performativno zaživel v blagovnici Maxi, prinaša nekaj svežega in inovativnega v naš gledališki prostor.

Polenta je performativni sprehod po blagovnici Maxi, ki ga je idejno zasnovala članica igralskega ansambla SNG Drama Ljubljana Eva Jesenovec, s pomočjo ustvarjalne ekipe, ki jo sestavljajo režiserka Mojca Madon, dramaturg in študent režije na UL AGRFT Jernej Potočan, oblikovalec zvoka Jurij Alič in lektorica Tatjana Stanič. Eva Jesenovec, Mojca Madon in Jernej Potočan so uprizoritev dramaturško in režijsko razvili v okviru programske platforme Drama Laboratorij, s katero Drama spodbuja in zagotavlja prostor za razmislek o inovaciji, raziskovanju in mnogovrstnosti sodobnega gledališča. Premiera bo v četrtek, 6. oktobra, ob 18.00 in prvi ponovitvi 8. in 24. oktobra ob isti uri. Polenta se bo vedno začela pred službenim vhodom Drame, gledalci pa bodo za spremljanje performansa potrebovali pametni telefon in slušalke. Omejeno število brezplačnih vstopnic je za prvi ponovitvi na voljo pri blagajni gledališča. 

Performans Polenta je zasnovan na notranjem monologu igralke, zato je zamišljen kot zelo intimno doživetje posameznika. Gledališki sprehod je zastavljen tako, da gledalce nevsiljivo povabi k spremljanju performansa v trgovini, ki s tem postane neke vrste labirint. Skozi prizor, ki ga gledalec gleda, in posnetek, ki ga posluša, se prek avdiovizualnih asociacij sestavi celotna zgodba. Vstopna točka za razmislek avtorjev je bil biografski roman romunske pisateljice Aglaje Veteranyi Zakaj se otrok v polenti kuha v prevodu Kristine Jurkovič. V romanu spoznamo deklico, ki si v nemogočih okoliščinah želi le tega, da bi bila artistka, filmska igralka. Z vdorom zgodb in umetnosti v nekaj tako vsakdanjega, kot je prostor nakupovanja, želi Polenta predreti samoumevnost prostora trgovine. Osrednji namen performansa pa je ravno svojevrstna asociativna manipulacija, saj hkratno spremljanje vizualno-performativnih prizorov in poslušanje posnetka omogočita, da vsak gledalec sestavi zgodbo na osnovi svojih asociacij in jo tako doživi popolnoma intimno.

Polenta, ki bo v okviru Drama Laboratorija performativno zaživela v blagovnici Maxi, prinaša nekaj svežega in inovativnega v naš gledališki prostor. »Pobudo za avtorski projekt Polenta je dala igralka Eva Jesenovec. Zastavljen je kot hepening v trgovini z živili. Prvotna ideja, ki se je porodila med kovidnim zaprtjem, je izhajala iz prostora srečanja. Med zaprtjem (»lockdown«), ko so bila zaprta tudi gledališča, je bila živilska trgovina skoraj edini prostor, kjer so se lahko ljudje srečevali. Zanima nas vdor gledališke umetnosti v prostor, kjer je ne pričakujejo – da dogodek izzove naključne gledalce in se nehote znajdejo v prostoru umetnosti. Radi bi zabrisali mejo med vsakdanjim življenjem nakupovalca hrane in umetnostjo. Četudi je življenje z epidemijo že postalo znosnejše in radikalnih zaprtij javnega življenja ni več, ostaja zavedanje, da je gledališče živa umetnost, pogojena s srečanjem ljudi v živo, in ne s prostorom »gledališča« v dvorani ali virtualno, pomembno in aktualno. Z Evo Jesenovec in dramaturgom Jernejem Potočanom sem raziskala podobne prakse iz tujine. Pritegnili so nas konceptualni hepeningi, ki udeležencem odpirajo drugačen pogled na že znani, večkrat prehojeni prostor,« je v napovedi performansa Polenta zapisala režiserka Mojca Madon.

V Polenti so se ustvarjalci ukvarjali z dogodkom kot obliko, »ki je odprta do te mere, da se izmuzne konvencijam gledališkega dispozitiva, kjer so vloge nastopajočih in gledalcev jasno razmejene in kjer je vzpostavljen oder kot prostor fikcije, iz katerega razbiramo smisel. Spopadli se bomo s formatom dogodka, ki sicer je napovedan, kljub temu pa mu lahko prisostvujejo tudi gledalci, ki ga sploh ne prepoznajo nujno kot »Dogodek«. Zaradi te predpostavke smo dogajanje prestavili v živilsko trgovino, kraj srečanja brez vpisane želje po dogodku, po medsebojnem stiku. Kot prostor je trgovina že sama po sebi sugestivna, saj vedno deluje kot prostor želje. Trgovina je prostor, ki obljublja, kaj vse bi lahko bilo, če se za to odločimo. V tem je po svoje podobna gledališču, ki z odra kaže življenja drugih, tako kot nam izdelki z etiket in reklamnih panojev kažejo življenja drugih ali naša lastna življenja, kakršna bi lahko bila,« je zapisal Jernej Potočan, ki je skupaj z Evo Jesenovec in Mojco Madon dramaturško in režijsko zasnoval performans.

Polenta se bo začela pred službenim vhodom Drame (pod arkadami pri avtobusni postaji Drama) in nato nadaljeval v Mercatorjevem Maxi gourmet marketu, najsodobnejši trgovini, ki jo je Mercator nedavno prenovil in opremil po najnovejših svetovnih trgovinskih standardih. K odločitvi za izvedbo performansa Polenta v tej znameniti ljubljanski blagovnici, ki se ponaša z bogato arhitekturno in kulturno tradicijo, je prispevalo tudi dejstvo, da je obisk Maxija od nekdaj bil in je še danes prav posebno veččutno doživetje v središču Ljubljane.

Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana