Rokoborec (The Wrestler)
ZDA, Francija, 2008, 35mm, barvni, 1:2.35, 111 minut

režija Darren Aronofsky
scenarij Robert D. Siegel
fotografija Maryse Alberti
montaža Andrew Weisblum
glasba Clint Mansell
produkcija Darren Aronofsky, Scott Franklin
igrajo Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Mark Margolis, Todd Barry, Wass Stevens, Judah Friedlander, Ernest Miller
distribucija v Sloveniji BLITZ Film & Video Distribution

žanr drama

Ljubezen. Bolečina. Slava.

festivali, nagrade
Zlati lev za najboljši film v Benetkah 2008. Dve nominaciji za Oskarja 2008: za glavno moško (Mickey Rourke) in stransko žensko vlogo (Marisa Tomei). Zlati globus za najboljšo moško vlogo (Rourke) in najboljšo filmsko pesem (Bruce Springsteen). Nagrada Britanske filmske akademije (BAFTA) za najboljšo moško vlogo (Rourke).

zgodba
V poznih osemdesetih prejšnjega stoletja je Randy »The Ram« Robinson blestel kot zvezda ameriške profesionalne rokoborbe. Danes, dvajset let pozneje, iz svojega zgaranega, postaranega telesa izžema poslednje atome moči, ko nastopa pred peščicami najbolj zvestih občudovalcev po zanikrnih telovadnicah v predmestju New Jerseyja.

Odtujen je od svoje hčerke in osamljen; živi zgolj še za kratke trenutke v ringu, ki pa so le bleda, popačena senca minule slave. Srčni napad ga prisili v pokoj in Randy se znajde pred težavno nalogo premisleka o smotru svojega obstoja. Poskuša se približati hčerki, zaplete se celo v nežen, romantičen odnos z lokalno striptizeto, vendar nič ne more zapolniti strašne praznine v njegovih prsih, ki zeva kot posledica upokojitve. Navzlic strogim navodilom zdravnika in prošenj vseh tistih, ki so mu prišli blizu, se Randy znova poda v ring.

Pretresljiv, natančen in s toplino prežet portret psihično in fizično izmučenega sanjača, ki se zoperstavi vsem, še tako usodnim in silovitim preprekam, da bi znova zaživel svoje sanje.

zanimivosti
Čeravno se Rokoborec navzven kaže kot visoko proračunska, bleščeča hollywoodska produkcija, je šlo dejansko za povsem skromen, neodvisen projekt, ki ga je k življenju obudil šele entuziazem vseh sodelujočih. Mickey Rourke, čigar nastop v Rokoborcu so številni kritiki nemudoma proglasili za življenjsko vlogo, naj bi bojda v filmu nastopil brez honorarja. Za življenjsko lahko vlogo razumemo tudi v smislu, da se je Rourke še pred začetkom svoje filmske kariere preživljal v ringu, kot boksar, v ring pa se je nato pogosto tudi vračal. Brezplačno naj bi naslovno pesem za film napisal tudi Bruce Springsteen, svoj legendarni komad Sweet Child O'Mine pa je filmu zastonj odstopil tudi Axl Rose.

iz prve roke
»Nihče še ni posnel resnega filma o rokoborbi in vedno sem se spraševal, zakaj je temu tako. Mislim, da večina ljudi profesionalne ameriške rokoborbe preprosto ne jemlje resno. Zdi se jim smešna, tudi neumna. Bolj pa, ko sem se začel sam spuščati v svet rokoborbe in ga preučevati, bolj sem odkrival, za kako kompleksen in tragičen svet gre v resnici. Stopnja smrtnosti v tej igri je preprosto vrtoglava. In dejstvo, da fenomen ni preučen, je res nenavadno. Sploh glede na to, da je rokoborba tako priljubljena. Gre za eno najbolj priljubljenih oblik zabave v Ameriki, ki pa je še nihče ni podrobneje preštudiral.«
Darren Aronofsky

portret režiserja
Darren Aronofsky se leta 1969 rodi in odraste v newyorškem Brooklynu. Na filmsko prizorišče vstopi sunkovito. Celovečerni prvenec Pi (1998) mu na prestižnem festivalu ameriškega neodvisnega filma v Sundanceu prinese nagrado režije ter hipoma obvelja za kult. Za še bolj kultnega je proglašen tudi njegov drugi celovečerec Rekviem za sanje (Requiem for a Dream, 1999), vizualno hipnotična, frenetična in šokantna upodobitev najrazličnejših vrst odvisnosti. Po sorodno ekstravagantni znanstvenofantastični romanci Fontana življenja (The Fountain, 2006), ki kritiško povsem pogori, ignorirajo pa jo tudi gledalci, preseneti z Rokoborcem, vizualno umirjeno, povsem realistično in neobičajno pretresljivo dramo, ki mu zasluženo prinese zmago na prestižnem beneškem festivalu.

kritike
»Mickey Rourke, prisoten v prav vsakem prizoru, če ne celo v vsakem posnetku, navdušuje z izjemnim fizičnim nastopom, za katerega se zdi, da predstavlja jedro in esenco filma. Film se ponaša z načrtno surovim, mračnjaškim videzom; kot bi ga posnela brata Dardenne.«
J. Hoberman, The Village Voice

»Najbolj fascinanten element Rokoborca je izobilje podrobnosti iz ozadja rokoborske prakse. Aronofsky je v tem nenavadno spreten, pa čeprav ni še nikoli posnel niti približno podobnega filma. V snegu in plundri New Jerseyja se Randy in njegovi nasprotniki spoprijemajo po zanikrnih klubskih sobah in šolskih telovadnicah; niso izbirčni glede garderob; krpajo svoje poškodovane telesne dele, se med seboj vzpodbujajo in vnaprej dogovarjajo o poteku dvobojev. Izvemo vse o tem, kako se pripravijo do krvavitve in kako načrtujejo nasilna 'presenečenja' v poteku spopada. In potem se odpravijo pred publiko in igrajo.«
Roger Ebert, Chicago Sun-Times

»Esenco Rokoborca še najlepše opišemo, če povemo, da film dobesedno zleze pod kožo tako glavnega junaka Randyja Robinsona kot tudi resničnega Mickeyja Rourkeja. /.../ Ni potrebno veliko mentalnega napora za ugotovitev, da je rokoborba, kot jo slika Rokoborec, tudi popolna metafora za film. In sicer ne katerikoli film, temveč naš film, film naših časov; film, glede katerega smo že večkrat ponovili, da je naposled presegel dolgovezni spor med resnico in lažmi ter se vrnil k podobi, vrnil k afirmaciji podobe kot mesta, na katerem se resnica in laž znova in znova prepletata v eno, tako neskončno ozko kot tudi neskončno.«
Emmanuel Burdeau, Cahiers du cinéma

»Zlatega leva podeljujemo filmu, ki ga odlikuje srce parajoč igralski nastop. In ko rečem srce parajoč, potem veste, da govorim o Mickeyju Rourkeju.«
Wim Wenders, predsednik beneške režije ob podelitvi zlatega leva

»Na površini varljivo preprosta zgodba se ponaša z ravno pravšnjo količino ostrine, presenetljivo tudi humorja, predvsem pa z nastopom Mickeyja Rourkeja v vlogi, za katero je bil rojen.«
Fionnuala Halligan, Screen Daily

»Film odlikuje karakterizacija, katere redko videna intenzivnost in čustvenost sta naphani z avtoriteto nekoga, ki dobro ve, kaj pomeni živeti s hrbtom pritisnjenim v kot.«
Scott Foundas, The Village Voice

»Rokoborec je neke vrste vrnitev Darrena Aronofskega, predvsem pa gre za veliko vrnitev Mickeyja Rourka, ki v filmu postreže z osupljivo upodobitvijo Randyja Robinsona, izmozganega rokoborca, ki je svoj vrhunec dosegel v osemdesetih, vse poslej pa se boril za preživetje.«
Stephanie Zacharek, Salon

»V najboljših trenutkih filma se čas upočasni, da lahko uzremo resnične človeške obraze. Prizor, v katerem Randy dela za pultom v supermarketu in za kupce reže salamo, je prežet z občutkom urgentnosti in obupa, ki dogajanje napravi skorajda otipljivo. Pred nami se naslika čustvena razoranost glavnega lika in jalovost hlastanja po nekoč izgubljenem.«
Jordan Mattos, World Socialist Web Site

»Huronsko zabaven, presenetljivo ganljiv in obenem globoko provokativen primer sodobnega ameriškega filma na svojem absolutnem vrhuncu: lahko bi ga proglasili celo za najboljši film leta, tudi enega najboljših filmov dekade.«
Neil Young, Jigsaw Lounge

foto: Kinodvor
www.kinodvor.org