Vrtni traktorji in zmogljive kosilnice - Eurogarden
12Avgust 2021

FriFormA\V: LĪMEN

12.08.2021 ob 17:00

Cirkulacija 2, podhod Ajdovščina Ljubljana

FriFormAV: LĪMEN - Zvočni in glasbeni celovečerec
12. 8. 2021, od 17.00 - Cirkulacija 2, podhod Ajdovščina Ljubljana

Izvajalci/izvajalke:
· Tilen Lebar (elektronika in glasbena zasnova)
· Anja Clift (flavte)
· Valentina Štrucelj (klarineti)
· Tomas Valečka (elektronika in zvok)
· Stella Ivšek (vizualije)

I. prvi del šestkanalne zvočne instalacije, ob 17:00
II. vizualno glasbeni performans, ob 20:00
III. drugi del šestkanalne zvočne instalacije, ob 21:00

V februarju 2021 sem po spletu okoliščin naletel na termin 'liminal spaces,' ki v slovenskem prevodu nima drugačne označbe kot prehodni prostor. Tovrstna označba vključuje v svoj opis zapuščene stanovanjske objekte, hodnike, podhode, trgovske centre, pisarne, skladišča, tovarne itd. Prvotna namembnost vseh teh prostorov je seveda, da so zapolnjeni in obljudeni. S tem, ko postanejo zapuščeni, izgubijo tudi svoj prvotni namen. Ob obisku tovrstnih lokacij ljudje poročajo o individualnih ali celo kolektivnih emocionalnih in spominskih reakcijah, seveda znotraj širšega kulturnega okolja posameznice/posameznika, ki vključujejo dva fenomena, ki sta anemoia, ki se po svoji definiciji nanaša na doživljaj nostalgičnosti do časa ali obdobja, ki ga posameznica/posameznik nista doživela in kenopsia, ki označuje doživljanje atmosfere posameznega zapuščenega prostora, ki prinaša zunaj-kontekstualno zamolklost, ki prej ni bila prisotna, saj sta okolje ali prostor v svoje delovanje vključevala množice ljudi.

Prehodni prostori tako omogočijo izkustvo obeh omenjenih fenomenov. Ob nadaljnji raziskavi sem naletel na mnogoterost termina 'liminal,' ki se razteza čez panoge antropologije in folklore (npr., vključujeta iniciacijske obrede), religije (vključuje vsebine vnebohoda, reinkarnacije, itd.), psihologije (stanje samo-realizacije in prehodnost ter fazo razvijajoče se osebnosti) in filozofije (stanje). V primeru iniciacijskih obredov mi je teorija Arnolda van Gennepa približala antropološki pogled na prehodnost. Gennep je strukturiral termin 'liminality' in ga v tem kontekstu povezal z latinsko besedo Līmen, ki izraža ravno prehodnost ali prehod.

Fasciniranost nad tovrstno prehodnostjo in antropološkim definiranjem iniciacijskih obredov me je privedla do realizacije celovečernega dogodka Līmen, ki ravno tovrstno prehodnost prostora izraža skozi tridelno Gennepovsko strukturo. Na začetku lahko prisluhnemo 'pre-liminality,' ki na metaforičen način zapušča prvotno stanje in v tem primeru realizira minimalistično sozvočje šestkanalne zvočne instalacije. Okolje ne dopušča razvoja in je z vidika harmonije, zvoka in makroforme izredno statično. Notranje ravnovesje, ki se v tem primeru nanaša na ambisonična zvočna gibanja posameznih delcev harmonije, dopušča in opozarja na živost zvočnega materiala. V drugem delu večernega 'obreda' se vizualno zvočni dogodek v kontinuaciji nanese na drugo stopnjo 'liminality.' Makrostruktura drugega dela se navezuje na striktno predpisan sekvenčni razvoj dogodkov, ki tako omogočijo spremembe identitete prej omenjene statičnosti v 'destruktivnost' in težijo k razgibanosti zvoka znotraj mikro-procesov (vključujoč interference z mikrotonalnimi razlikami in utripajočo zvočnost) ter makrostrukturi, ki zaobjema razvoj harmonije v sosledju spektralnih akordov F#, Bb, D, E, A, C in D. Preko uporabe sintetičnih in analitičnih tehnik, kot so akustična odzivnost prostora, inštrumentov, ring modulacije, frekvenčne modulacije in spektralnega niza, se zvočnost drugega dela razgiba in nanese tranzicijo v tretji del celovečernega zvočnega dogodka Līmen.

Interpretacija zaključnega dejanja ponovno vključi šestkanalno zvočno instalacijo, ki tokrat ne vključuje 'pre-liminality,' temveč prinese zvočno refleksijo posameznih odcepov iz drugega sklopa 'liminality' v drugačno identiteto, ki je poimenovana 'post-liminality.' Z zaključnim delom se dogodek vrne k identiteti zvočne instalacije in vzpostavlja sintezo med statičnostjo ter sekvenčnim razvojem, ki kontinuirano zaokroži celovečerni zvočno vizualni dogodek. / Tilen Lebar

Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, MOL - Oddelek za kulturo. V sodelovanju s Cirkulacijo 2.