Srbska kulturna delegacija, ki so jo sestavljali umetniški direktor in selektor festivala BITEF dr. Ivan Medenica in novinarji kulturnih redakcij vseh osrednjih srbskih medijev, se je v teh dneh mudila na enodnevnem obisku v Ljubljani. Na prvi novinarski konferenci prihajajočega 54. Bitefa so bile uvodoma slavnostno podeljene strokovne nagrade, ki jih je septembra na Bitefu osvojila uprizoritev Ali: Strah ti pojé dušo, odrska priredba znamenitega Fassbinderjevega filma, v režiji Sebastijana Horvata in v izvedbi SNG Drama Ljubljana. Grand prix „Mira Trailović“ za najboljšo predstavo na 53. Bitefu je Medenica izročil ravnatelju Drame Igorju Samoborju, 52. nagrado časopisa Politika za najboljšo režijo pa je Sebastijanu Horvatu podelila novinarka in članica Politikine žirije Borka Golubović - Trebješanin. Medenica je ob tem izpostavil izjemno redkost dogodka, da gredo vse tri nagrade, »pri katerih se izenači mnenje tako stroke kot kritikov in občinstva«, eni predstavi, še posebej v tako konkurenčni selekciji vrhunskih uprizoritev, kot jih je ponudil prav zadnji Bitef.

Osrednjo točko novinarske konference, ki je potekala na prizorišču Nemške hiše, je predstavljalo razkritje selektorske rdeče niti 54. Bitefa in imen slovenskih uprizoritev, ki ju je umetniški direktor uvrstil v glavni tekmovalni program. Po besedah Medenice se prihajajoči Bitef osredotoča na teme, kot so ekološka kriza, svetovno rušenje stabilnosti ekosistemov, kot posledica evolucije človeške vrste, o čemer obširno piše tudi izraelski zgodovinar Yuval Noah Harari, položaj človeštva, ki se z epidemijo novega koronavirusa srečuje z eno največjih preizkušenj v zgodovini ter sodobni pogled na filozofska koncepta posthumanizma in transhumanizma. »V okviru prihajajočega glavnega festivalskega programa si bodo gledalci lahko tradicionalno ogledali najkakovostnejše gledališke uprizoritve iz Srbije in iz širše regije ter tudi gostovanja vodilnih evropskih gledališč. Ena od držav, ki je tradicionalno prisotna na Bitefu, je tudi Slovenija. Beograjska publika obožuje slovensko gledališče; samo v preteklih nekaj festivalskih izdajah so bile slovenske produkcije med najbolj opaženimi, tako po mnenju publike kot strokovne javnosti,« je poudaril umetniški direktor in selektor festivala.

Medenica je sklepno naznanil, da bo otvoritvena predstava septembrskega Bitefa znanstveni kabaret 2020 po motivih besedil Yuvala Noaha Hararija v režiji Ivice Buljana in v koprodukcijski izvedbi SNG Drama Ljubljana, Mestnega gledališča ljubljanskega in Cankarjevega doma. V nadaljevanju tekmovalnega programa 54. Bitefa pa si bo beograjsko in mednarodno občinstvo imelo možnost ogledati tudi prvo slovensko uprizoritev igre Pljuča Duncana Macmillana v režiji Žige Divjaka, po besedah Medenice enega od režiserjev mlajše generacije, ki bo nedvomno pomembno zaznamovala razvoj evropskega gledališča. Divjakova predstava z odra Male drame bo predstavljena na osrednjem festivalskem prizorišču v Luki Beograd, medtem ko bo 2020 gostovala na velikem odru beograjskega Narodnega pozorišta.

Kot zanimivost delimo z vami tudi poglobljeno recenzijo, ki jo je o koprodukciji 2020, tudi s perspektive epidemije novega koronavirusa, v ugledni reviji Nin nedavno objavil Ivan Medenica (slovenski prevod recenzije). 

Foto: Katja Kodba / Bitef in SNG Drama Ljubljana