S slavnostno včerajšnjo razgrnitvijo repertoarja za sezono 2018/19, na kateri so igralci navdušili obiskovalce praznovanja rojstnega dne Drame z glasbenimi nastopi, se SNG Drama Ljubljana podaja na »intimno« gledališko potovanje po notranjih svetovih in krajinah, ki jih obljublja prihodnja sezona. V Intimi 2018/19 bo nastalo šest novih uprizoritev na velikem odru, pet v Mali drami in tri na levem odru. Še naprej bodo aktivni programski sklopi Družabno Družbeno, Nova branja, Drama Akustika, Drama Klub, Mlada Drama, Drama Laboratorij, Drama Festival in Literarna potovanja z Beletrino. Nedelje bodo tudi v prihodnje rezervirane za koncerte, zvrstilo se jih bo kar enajst. Novost je Šugmanov salon, v spomin in poklon izvrstnemu igralcu in dolgoletnemu članu ansambla Drame Jerneju Šugmanu. V salonu bodo potekali pogovori, predvajanja arhivskih posnetkov predstav in predavanja.

Nova sezona postavlja v središče posameznika
Na več kot triurni slavnostni razgrnitvi repertoarja in praznovanju rojstnega dne Drame je ravnatelj SNG Drama Ljubljana Igor Samobor z velikega odra razkril do zadnjega kotička polni dvorani smernice in vsebino sezone 2018/19: obdaja nas kaotičen svet, v katerem naraščata populizem in konservativizem, izgubljata se intimnost in zasebnost, naše osebne podatke obdelujejo po mili volji – svet, ki ga ne obvladujemo več. Misel pri snovanju repertoarja je tako vodila k najintimnejšemu bistvu in najelementarnejšim odnosom. Pogledati vase je hkrati najtežja in najpreprostejša misija. Tako je torej nastala sezona, poimenovana Intima in temelječa na dramskih besedilih, ki tematizirajo posameznika in njegovo intimno doživljanje. »Intima bo torej naslov, smo si rekli. In teksti, ki so se pojavljali na to temo, so se vsi ukvarjali z družino. Včasih z družino v najbolj klasičnem, patriarhalnem pomenu te besede, včasih z družino, ki je ustvarjena po netradicionalnih principih, ali z družino, ki je samo hrepenenje in neuresničena želja, ali družino, ki pomeni travmatično izkušnjo, ali pa družino, ki hodi kot senca za nami in nas določa ... Kakšni smo? Odprti, zavrti, ljubeznivi, prestrašeni, odpuščajoči, zavistni, ksenofobni, mizogini, sovražni … vse v resnici izhaja od tam,« je v knjižici z napovedjo repertoarja zapisal njegov glavni snovalec Igor Samobor.

Na velikem odru šest premier, dve prvi slovenski, ena krstna
Cikel šestih premier na velikem odru se bo septembra 2018 začel s prvo slovensko uprizoritvijo vrhunske sodobne nemške drame Dee Loher Tatovi v režiji Ivane Djilas. Slovita avtorica v Tatovih z izostrenim dramaturškim občutkom prepleta fragmentarne zgodbe dvanajstih dramskih oseb, ki si v posameznih prizorih v različnih kombinacijah in odnosih tudi prekrižajo pot. Premiera avtorske uprizoritve Emilia Galotti po istoimenski drami Gottholda Ephraima Lessinga iz leta 1772 bo oktobra. V režiji Igorja Vuka Torbice, ki bo v Drami režiral prvič, bomo spremljali zgodbo o dekletu, ki je ukleščeno med ponotranjenimi patriarhalnimi konvencijami ultrakatoliške italijanske družbe 18. stoletja in izsiljenim razkrivanjem lastnih prepovedanih nagonov. December bo v znamenju krstne uprizoritve besedila V imenu matere, ki ga je Ivo Svetina napisal po naročilu Drame. Ivica Buljan bo režiral potovanje družine S., napol dokumentarno pripoved o rodu spod Stola, ki je želel sooblikovati zgodovino in iz katerega je izhajala tudi Prešernova mati Mina. Prva v novem koledarskem letu bo uprizoritev drame Ivanov, v kateri Anton Pavlovič Čehov obrne vsa pravila dramatike na glavo. Komični, včasih celo groteskni elementi in liki se v Ivanovu prepletajo z žalostnimi usodami, zavoženimi življenji in tragičnimi prvinami. Uprizoritev bo režiral Aleksandar Popovski. Februarja prihaja na oder Ali, prva slovenska uprizoritev priredbe po znamenitem filmu Rainerja Wernerja Fassbinderja Vsi drugi se imenujejo Ali v avtorstvu Milana Markovića Matthisa in režiji Sebastijana Horvata. Popeljala nas bo v Nemčijo 70. let prejšnjega stoletja k večplastni in pretresljivi ljubezenski zgodbi, ki na družbenem robu vznikne med 40-letnim maroškim ekonomskim migrantom, »gastarbajterjem«, in starejšo vdovo, ki se preživlja kot čistilka. Končna točka programa velikega odra bo večplastna komedija Razbiti vrč, ena najznamenitejših iger Heinricha von Kleista in obenem kánonsko delo nemške romantike. Uprizoritev drame, ki je študija zapletene in kompleksne človeške nravi, obsojene na beganje med dobrim in zlim, bo režiral Vito Taufer.

Pet premier v Mali drami: tri krstne, dve prvi slovenski
Intimna drama o violinistki, ki potuje z vlakom po Evropi, bo septembra odprla dogajanje v Mali drami. Deklica s strunami je dramska opera režiserja Marjana Nečaka ter Maje Hrgović in Ane Bunteske. Uprizoritev bo predstavljena že na otvoritvi 5. Drama Festivala v soboto, 26. maja, ob 21.00. Oktobra boste lahko priča avtobiografski odrski izpovedi Polone Vetrih Ne pozabite na rože v režiji Ivane Djilas. Tudi ta uprizoritev bo prvič odigrana že v četrtek, 31. maja, ob 21.00 na sklepnem večeru 5. Drama Festivala. Decembra bo na sporedu prva slovenska uprizoritev igre Stephna Karama Ljudje v režiji Nine Šorak. Karam, ki ga slovensko gledališče doslej še ni uprizarjalo, raziskuje v delu, s katerimi se je po krstni uprizoritvi v Čikagu prvič predstavil na Broadwayu, ranljivost in življenje povprečnega človeka v žanru sodobne družinske drame in prek spretno spletenih tenzij spregovori o skritem življenju marsikatere sodobne družine. Krstna uprizoritev za Dramo napisanega novega dramskega besedila Nebojše Pop-Tasića Bedenje bo februarja. Zgodbo o prepovedani družinski intimi, o zgodbah, ki se niso pripovedovale potomcem, ker so bile preveč krute ali pa ideološko in zgodovinsko oporečne, bo režiral Mare Bulc. Program Male drame 2018/19 bodo sklenila Pljuča na slovenskih odrih prvič predstavljenega sodobnega britanskega avtorja Duncana Macmillana. Uprizoritev, ki jo bo režiral Žiga Divjak, nam bo ponudila vpogled v neizprosno iskren sodoben ljubezenski odnos dveh tridesetletnikov, ki živita v nenehni negotovosti med izpraševanjem svojih vrednostnih meril in izpolnjevanjem osebnih ambicij.

Trije gledališki eksperimenti na levem odru
V okviru Drama Laboratorija ustvarjajo v ljubljanski Drami projekte in uprizoritve, ki temeljijo na preskusu novih gledaliških smernic in pristopov, ter projekte članov igralskega ansambla in ustvarjalcev, ki šele stopajo na poklicno pot. Vso sezono bo avtor projekta Študije bananinega olupka igralec Nik Škrlec na spletni platformi raziskoval komično z etidami, intervjuji in dogodki. Krstna uprizoritev Diracov akord (Matematično-fizikalni croquis) avtorja in režiserja Mateja Filipčiča bo v koprodukciji z Umetniškim društvom Osum predstavljena oktobra. Decembra bo čas za Čakajoč Supermana in krstno uprizoritev O čem govorimo, ko govorimo o ljubezni? po motivih Raymonda Carverja in v režiji avtorice projekta Maše Pelko.

Pester spremljevalni program gledališke sezone
V Šugmanovem salonu so pripravili razstavo nagrad, plaket in kipcev, ki jih je prejel Jernej Šugman, prostor pa bo namenjen pogovorom, predavanjem, druženju in predvajanju arhivskih posnetkov predstav Drame. Otvorili ga bodo maja 2018 na 5. Drama Festivalu s posnetki treh Šugmanovih najbolj gledanih predstav: »Art«, Kralj Ubu in Ko sem bil mrtev. Vstopnino bodo namenili Skladu Jerneja Šugmana, ki ga je ustanovilo Združenje dramskih umetnikov Slovenije. Na dogodkih Družabno Družbeno bodo raziskovali teme in vprašanja uprizoritev sezone 2018/19. Še naprej se bodo odvijali tudi literarni večeri in pogovori z avtorji in kritiki v okviru Literarnih potovanj z Beletrino. Nova branja pod mentorstvom Simone Hamer, rezidenčne pisateljice, ki je lani prejela nagrado Slavka Gruma za Razglednice, bodo predstavila sodobna dramska besedila. Mladi profesionalni dramatiki in dramatičarke bodo preko javnega poziva izbrani za ustvarjanje tekstov, ki bodo zaživeli v formatu bralne uprizoritve. Mladi gledališki navdušenci se bodo še naprej srečevali v okviru kluba Najst oziroma kluba Hamlet za dijake. V okviru Mlade drame je razpisan natečaj za pisce in piske, stare od 15 do 18 let. Iščejo besedila, ki ujamejo v temo »intima« zanimive zgodbe o odnosih do lastne intime ali do intime soljudi. Tudi glasbeni program šeste sezone Drama Akustike stopa v tesnejši stik z vsebinsko usmeritvijo gledališke sezone: na odru se bodo od jeseni 2018 do pomladi 2019 zvrstile intimne zgodbe, ki so jih glasbeni ustvarjalci pripravljeni deliti s slovensko kulturno javnostjo. Na koncertih boste lahko prisluhnili naslednjim izvajalcem: Izključeni Avtomobili; Glasbeni svet Sherlocka Holmesa – Nuška Drašček, Žiga Brank, Petar Milić in Igor Velše; Bojan Gorišek, Philip Glass Etudes Book II; Vasko Atanasovski, Melem; Tomaž Grom, Sonce in sončice; Severa in Gal Gjurin; Bossa de Novo, Poezije; Igor Lumpert in Miklavž Komelj, Innertextures & Arthur Rimbaud; Tango Story, V objemu virtuozne strasti z gostoma Andrejo Podlogar in Blažem Bertoncljem; Marko Hatlak & FUNtango; Mi2. Sezono bo že tradicionalno sklenil Drama Festival z uprizoritvami domačih in tujih gledališč.

V Drami si obetajo tudi bogato leto gostovanj v tujini. Z uprizoritvami bodo razveseljevali občinstvo v Rusiji, na Češkem, Poljskem, v Argentini, Urugvaju in na Kitajskem. Vpis abonmaja SNG Drama Ljubljana za sezono 2018/19 se pri blagajni gledališča za dosedanje abonente začne v ponedeljek, 21. maja, oziroma v ponedeljek, 28. maja, za nove abonente.

www.drama.si

Foto: Katja Kodba


Nazaj